Nasjonsbyggingen på 1800-tallet handlet blant annet om å “fornorske” minoriteter som kvener og samer.
Oppgave A) Hvem var kvenene? Kan du finne likheter mellom samene og kvenene?
Oppgave B) Er skolehistorien fra 1800-tallet og fram til 1960 en historie om undertrykking av minoriteter? Les flg artikkel om dette. Hvorfor er språklig undertrykking av minoriteter et så vanlig fenomen i mange land?
Oppgave C) Hvilket syn kommer fram på samisk identitet og kultur i dette regjeringsdokumentet?
A) Kvenene er en norsk minoritet som har vandret fra Nord-Finland og Nord-Sverige til Nord-Norge i løpet av flere hundre år. De fleste kvenene kom på 1700 og 1800- tallet og hadde ofte en jordbruks bakgrunn. Kvenene er alle med finsk språk og kulturbakgrunn og deres etterfølgere som har kommet til Norge før 1945. Det anslås at det finnes ca 10000-15000 tusen kvener i Norge i dag.
Kvener og samer har en del likheter. Begge minoritetene er mest kjent for å bu i nord – Norge. De har egne språk kvens og samisk, som blir praktisert i tillegg til det norske språk. Begge har egne nasjonaldrakter som de bruker ved festlige anledninger. De har begge tilpasset seg miljøer som er påvirket av en flerkulturell mangfoldighet. De har også blitt trakassert og de norske prøvde å intrigere samene og kvenene inn i det norske samfunn, med for eksempel at de kun skulle snakke norsk.
B) Ja, skolehistorien fra 1800-tallet og fram til 1960 er en historie om undertrykking av minoriteter, fordi de ikke fikk lov å snakke/skrive sitt eget morsmål, minoritetene ble tvunget til å lære norsk. Dette har satt sine spor ved at flere eldre samer knapt kan lese eller skrive samisk eller norsk. Det fantes ingen skoler til disse minoritetene. Språklig undertrykking av minoriteter er et vanlig fenomen i mange land fordi landa frykter overtakelse av egen nasjon.
C) Det som kommer frem er at den samiske indentiteten er i endring. Det kommer også frem at det er viktig med egen identitet, men mangen velger å gå vekk fra de samiske tradisjonene.
A) Kvenene er en norsk minoritet som har vandret fra Nord-Finland og Nord-Sverige til Nord-Norge i løpet av flere hundre år. De fleste kvenene kom på 1700 og 1800- tallet og hadde ofte en jordbruks bakgrunn. Kvenene er alle med finsk språk og kulturbakgrunn og deres etterfølgere som har kommet til Norge før 1945. Det anslås at det finnes ca 10000-15000 tusen kvener i Norge i dag.
Kvener og samer har en del likheter. Begge minoritetene er mest kjent for å bu i nord – Norge. De har egne språk kvens og samisk, som blir praktisert i tillegg til det norske språk. Begge har egne nasjonaldrakter som de bruker ved festlige anledninger. De har begge tilpasset seg miljøer som er påvirket av en flerkulturell mangfoldighet. De har også blitt trakassert og de norske prøvde å intrigere samene og kvenene inn i det norske samfunn, med for eksempel at de kun skulle snakke norsk.
B) Ja, skolehistorien fra 1800-tallet og fram til 1960 er en historie om undertrykking av minoriteter, fordi de ikke fikk lov å snakke/skrive sitt eget morsmål, minoritetene ble tvunget til å lære norsk. Dette har satt sine spor ved at flere eldre samer knapt kan lese eller skrive samisk eller norsk. Det fantes ingen skoler til disse minoritetene. Språklig undertrykking av minoriteter er et vanlig fenomen i mange land fordi landa frykter overtakelse av egen nasjon.
C) Det som kommer frem er at den samiske indentiteten er i endring. Det kommer også frem at det er viktig med egen identitet, men mangen velger å gå vekk fra de samiske tradisjonene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar